BestuursBerichten 113, oktober 2025
Het bestuur van de parochie HH. Twaalf Apostelen geeft naar aanleiding van de bestuursvergaderingen een bulletin uit, genaamd BestuursBerichten. In het verleden werden deze berichten gedeeld met de leden van de locatieraden en pastoraatgroepen. Het bestuur heeft gemeend deze informatie ook te moeten delen met de overige parochianen.
BestuursBerichten 113, oktober 2025
Pastoor Harrold Zemann, onze nieuwe pastoor
Per 1 oktober 2025 is pastoor Harrold Zemann voor 50% de pastoor van onze parochie HH. Twaalf Apostelen. Vrijdag 10 oktober jl. heeft de nieuwe pastoor voor de eerste
keer als voorzitter de parochiebestuursvergadering geleid. Zondag 26 oktober a.s. zal pastoor Zemann voor de eerste keer voorgaan in de eucharistie
in de H. Johannes de Doperkerk (St. Jan) te Zutphen. Deze viering zal een welkomstviering worden waarbij het gehele pastoraal team mee zal voorgaan. Na afloop van de viering zal, onder het genot van koffie/thee, gelegenheid zijn om kennis te maken met de nieuwe pastoor.
De installatieviering van pastoor Zemann zal plaatsvinden op zaterdag 8 november 2025 om 19.00 uur in de kerk van OLV Tenhemelopneming (Paskerk) te Doetinchem.
Hoofdcelebrant is mgr. Woorts, hulpbisschop van het Aartsbisdom Utrecht. Mgr. Woorts wordt bijgestaan door de leden van het pastoraal team van de parochie Maria Laetitia en de parochie HH. Twaalf Apostelen. De zang wordt verzorgd door een projectkoor, bestaande uit koorleden van de beide parochies. Het geheel staat onder leiding van Joop van Goozen. In deze plechtige viering vindt de sleuteloverdracht plaats en zullen door afgevaardigden van beide parochies de symbolen worden overhandigd. Een uitnodiging voor deze installatieviering wordt aan alle geloofsgemeenschappen gezonden. Wij hopen op een grote belangstelling.
Dispensatie ondertalligheid parochiebestuur
In het algemeen reglement voor het bestuur van een parochie van de rooms-katholieke kerk is bepaald dat een parochiebestuur naast de pastoor tenminste uit vier andere bestuursleden moet bestaan. Daar ons parochiebestuur binnenkort uit slechts twee benoemde parochiebestuurders bestaat, voldoet het niet aan de getalsmatige minimumvereiste.
Het bisdom verstrekt ons dispensatie voor ondertalligheid van het parochiebestuur voor de periode van 26 september 2025 t/m 30 september 2026.
De ondertalligheid van het parochiebestuurders is al verschillende jaren een probleem. Het parochiebestuur zoekt intensief naar kandidaten. In ons parochieblad “Onderweg” wordt binnenkort uitgebreid aandacht besteed aan de openstaande vacatures. Samen met de pastoor en het pastoraal team wordt er hard werk om samen met onze geloofsgemeenschappen een kerk te vormen waar men zich thuis voelt. Het thema Missionaire Parochie, dat in andere parochies succesvol verloopt, willen we weer oppakken. Na het overlijden van pastoraal werker Carin Timmerman is dit thema stil gelegd. Maar vol enthousiasme gaan wij hier, samen met vrijwilligers uit de geloofsgemeenschappen, aan werken.
Een parochiebestuur dat uit tenminste vier leden bestaat is hard nodig. Met twee parochiebestuurders kun je moeilijk besluiten nemen, en kun je niet alle portefeuilles naar behoren uitvoeren. Wij doen dan ook een dringend beroep op u, pastoraatgroep/locatieraad lid, om in uw omgeving te zoeken naar enthousiaste mensen die het welzijn van onze parochie een warm hart toedragen.
Begroting 2026
In de bestuursvergadering van 10 oktober 2025 heeft het parochiebestuur de begroting voor het jaar 2026 vastgesteld. Het begrote resultaat komt uit op een verlies van € 315.000 tegenover een geraamd verlies van € 288.000 over 2025 en een werkelijk verlies van € 238.000 over 2024. Dit zijn natuurlijk geen cijfers om trots op te zijn, geen enkele organisatie kan het zich veroorloven om langdurig zulke tekorten te hebben. Door de daling van het aantal kerkgangers en de sluiting van een aantal kerken dalen de
inkomsten al jaren, inmiddels wordt nog maar 27% van de kosten opgebracht door de bijdragen van de parochianen.
Hopelijk kunnen we deze neerwaartse trend doorbreken en het vertrouwen van de parochianen terugwinnen. We hebben inmiddels in een aantal geloofsgemeenschappen gemerkt dat je ook zonder eigen kerkgebouw kunt samenkomen en vieren. Hopelijk komt dit terug in de bijdrage voor Actie Kerkbalans. Gelukkig heeft de parochie nog inkomsten uit verhuurd onroerend goed en leveren ook de beleggingen in effecten geld op.
De begroting 2026 zal naar de penningmeesters van de locaties gezonden worden en in de
komende editie van parochieblad “Onderweg” worden gepubliceerd.
Actie Kerkbalans
In januari 2026 start weer de jaarlijkse Actie Kerkbalans. Donderdag 23 oktober a.s. komen de uitvoerders Actie Kerkbalans van de locaties weer bijeen. We zullen een thema vaststellen en de uitvoering zal worden besproken. We moeten de Actie Kerkbalans goed voorbereiden. Bijdragen van de parochianen zijn hard
nodig.